Werkdruk & duurzame voeding

Bijgewerkt op: 7 jan.

Waarom timemanagement niet werkt en energiemanagement wèl.


Werkdruk

Ik werk als management consultant voor verschillende bedrijven en het valt me op dat bij alle bedrijven waar ik kom, de werkdruk hoog op de agenda staat. Of het nu gaat om het ziekenhuis dat ik begeleid, het pensioenfonds, de blikfabriek of de gemeente allemaal klagen ze over enorme werkdruk. Ik heb zelf de hypothese dat door Corona veel mensen zijn teruggeworpen op zichzelf en daardoor denken dat ze alle werkproblemen ook alleen moeten oplossen. Het is natuurlijk ook makkelijker sparren als je bureaus tegen elkaar staan dan dat je iemand speciaal moet bellen of een teamvergadering moet inplannen. Het aantal burnouts is gestegen en het mentaal welbevinden is volgens wetenschappelijk onderzoek 42% gezakt terwijl 67% van de respondenten de stress vindt toegenomen (Forbes magazine). Hoe ga je om met toegenomen werkdruk?

Energiemanagement Vroeger was Timemanagement het antwoord op werkdruk. De bekende Eisenhower-matrix wordt op tafel gelegd met de assen Urgent/Niet urgent en Belangrijk/Niet Belangrijk. De opdracht is dan om je agenda te pakken en je activiteiten in de 4 vakken te plaatsen. Het advies is dat je de meeste tijd in het rechter boven kwadrant moet zitten: niet urgent wel belangrijk. Tegenwoordig zijn er nieuwe inzichten. Je kunt beter je energie managen in plaats van je tijd. Ik ben enthousiast over het boek van Jim Loehr en Tony Schwarz, Altijd scherp! Ze halen hun inspiratie uit de sportwereld. Een atleet die naar de Olympische spelen wil traint niet van 8-17 uur op een werkdag. Die neemt elke 1,5 uur een break en rust strategisch uit. De meeste werknemers starten wel om 8 uur gaan de hele dag rennen en zitten rond 18 uur aan het diner. Daarna storten ze zich uitgeput op de bank om te gaan netflixen voor de ontspanning om de volgende morgen moe wakker te worden en dit gedrag te herhalen.


Hun methode werkt met 4 bronnen van energie, zie afbeelding hiernaast. Het begint met zorgen voor je lichaam: voeding, sport, slaap. De tweede bron is emotionele energie: geduld, zelfvertrouwen, empathie. De derde energiebron is denken: focus, reflectie en creativiteit. De vierde bron is zingeving: werken aan een betere wereld, eigen drijfveren realiseren en bevredigend werk doen. Als je het interessant vindt dan heb ik een korte vragenlijst voor je om in te vullen, stuur me een mail via onze website.


Duurzaam voedsel

Ik pas deze 4 bronnen ook toe in mijn eigen leven en op het 4e niveau van zingeving doe ik dat onder andere door mijn vrijwilligerswerk als voorzitter van Foodvolk. We zijn een werkgroep van Goedvolk die zich bezig houdt met duurzaam voedsel. Onze droom is een coöperatieve boerderij in Doorn of directe omgeving zodat je voedsel niet het hele land of nog verder hoeft te reizen. Verder dromen we van natuurinclusief boeren met liefde voor de bodem en biodiversiteit. Het voedsel is daardoor gezonder voor ons als mens zonder pesticiden en ook voedzamer waardoor we meer energie uit voedsel halen. Door dit vrijwilligerswerk draag ik een klein steentje bij aan een betere wereld voor mijn kinderen en dat geeft een fijn gevoel. Ook levert het mij een nieuw netwerk op van mensen uit ons dorp de Utrechtse Heuvelrug die deze idealen delen en dat geeft mij weer inspiratie. Kortom: werkdruk? Start met vrijwilligerswerk en eet duurzame voeding!


Pieter Rop, namens FoodVolk


Deze column verscheen ook in Nieuwsblad De Kaap op 19 november 2021